Een opdracht uit Lissabon

Tijdens mijn semester in Lissabon heb ik het vak Photography & Advertising gevolgd. Dit vak bestond uit twee verschillende onderdelen, namelijk: studiofotografie en reclamefilms. Tijdens studiofotografie gingen we gewoon heel letterlijk leren hoe je goede foto’s maakt in een fotostudio met de ideale materialen en techniek. Tijdens het vak over reclamefilms gingen we vooral heel veel verschillende reclames, videoclips en shortmovies kijken en werd ons tot in de puntjes uitgelegd waarom alles wat we zagen nu precies zo was. 


Na een aantal andere opdrachten kregen we de opdracht om een brandmovie te maken over een pennenmerk. Onze enige verplichting was dat de video 2 tot 4 minuten lang moest zijn. Verder niets. Dus ging ik met mijn klasgenoot, Tom Jacobs, aan de slag en kwamen we op het concept van the Last Letter. 

Het concept

Het concept hield vrij eenvoudig in dat wij mensen hun laatste brief gingen laten schrijven. Dit filmden wij dan en hierna zouden we de schrijver vragen of deze wilde vertellen naar wie hi/zij had geschreven en of hij/zij iets wilde delen over wat er in de brief stond. Zo wilden we in de eerste instantie laten zien dat er bij het schrijven van een brief veel meer gedachten komen kijken bij wat je precies schrijft. In geschreven tekst zit namens ons een meer persoonlijke en emotionele tint. 

De uitvoering

Voor de uitvoering hadden we niet al te veel hoogstaande apparatuur en onze kennis qua film en belichting en dergelijken was beperkt tot wat ons was verteld in een aantal voorgaande lessen. We besloten voor een simpele setting te gaan, De schrijver met een pen en een kladblok op een kruk voor de camera en een blauw doek op de achtergrond dat doorloopt over de grond. Op die manier zou de focus echt op de schrijver en diens emoties liggen. 

 

Degenen die we gevaagd hadden voor ons iets te schrijven waren voornamelijk klasgenoten, vrienden en kennissen. Waar je eventueel zou kunnen zeggen dat deze er wat lacherig mee om zouden kunnen gaan, gezien het een schoolproject betrof, waren zij erg serieus en deden zij vol overgave mee. En dit was te merken, want ongeveer 5 van de 7 schrijvers die we voor de camera hebben gehad werd aardig tot behoorlijk emotioneel. Iets waar we wel op richten met het concept, maar wat we nooit in deze mate hadden verwacht! 

 

Hieronder staat de besproken video samen met een afbeelding die bijgeleverd moest worden, ook door ons gemaakt, van de pen en het concept in een statisch beeld.

De video

Play Video

De foto

Copyright Johan Cupido 2019

Spoorstraat 146F
8933 CG Leeuwarden
+31 0613614645 – info@johancupido.nl

BTW-nummer: 1234567890

KVK-nummer: 1234567890